ISO 9001 Certified
 
EVENIMENTELE
SPECIALE
Romana English
PROFINN
Mese rotunde si ateliere de lucru Targuri si expozitii Conferinte si seminarii Cauta Contact
Home » Stiri » Declaratii de presa sustinute de premierul Emil Boc la finalul sedintei de guvern


 

Declaratii de presa sustinute de premierul Emil Boc la finalul sedintei de guvern


(30.01.2009)

Buna ziua tuturor.
Am adoptat astazi, din punctul de vedere al Guvernului, forma bugetului de stat pe anul 2009, proiect de buget de stat ce urmeaza a fi discutat luni, cu partenerii sociali, dupa care va fi trimis la Parlament. In cazul in care, in urma discutiilor cu partenerii sociali, vor mai aparea recomandari, sugestii de completat, Guvernul se va intruni intr-o alta sedinta pentru a discuta aceste lucruri.
Dar astazi, din punctul de vedere al Guvernului, atat bugetul de stat, cat si bugetul asigurarilor sociale, au forma finala pentru a fi prezentata partenerilor sociali, dupa care, inaintata Parlamentului.
De asemenea, astazi, am adoptat, in acest context al adoptarii legii bugetului, un set de masuri pentru sustinerea cresterii economice si limitarea efectelor crizei. In acest set de masuri avem o componenta economica si una sociala. Si vreau sa fac precizarea ca este primul set de masuri cu privire la sustinerea cresterii economice si limitarea efectelor crizei, urmand ca pe parcurs acest set de masuri sa fie completat.
In cadrul componentei economice am adoptat urmatoarele masuri:
1. Alocarea a 20% din bugetul anului 2009 pentru investitia publica masiva in infrastructura. Aici, cand vorbim de infrastructura, ne referim la infrastructura din transporturi, la cea din domeniul mediului, a sanatatii, a invatamantului, a reabilitarii termice a blocurilor de locuit - un program extrem de important, generator de locuri de munca si de economii, atat in buzunarul populatiei, cat si in bugetele locale si nationale – si, evident, infrastructura care se refera la drumuri judetene, drumuri comunale, pietruiri, alimentari cu apa, tot ceea ce inseamna practic infrastructura in Romania. Este principala masura care sustine cresterea economica, si principala masura anticriza. Pentru ca, pe de o parte, mizeaza pe mentinerea de locuri de munca si crearea de noi locuri de munca, acolo unde este posibil, si alimentarea evidenta a bugetului de stat cu acele sume necesare pentru a ne putea achita obligatiile sociale pe care le avem.
2. Achitarea datoriilor guvernamentale guvernamentale cu privire la restantele lasate de vechiul guvern, a facturilor si a subventiilor restante. Este o mostenire pe care o avem de platit. Suntem convinsi ca fara achitarea datoriilor restante economia se blocheaza si, in loc ca Guvernul sa fie un factor care sa genereze crestere economica, ar fi un factor care ar crea blocaje in economie. Desi efortul este urias, domnul vicepremier o sa va dea detalii concrete pe care le-am discutat de atatea ori, el trebuie sa fie facut pentru a putea genera in continuare crestere economica in Romania.
3. Cresterea gradului de absorbtie a fondurilor comunitare. Cunoastem performantele foarte slabe ale vechiului guvern. Din acest punct de vedere am infiintat un comitet inter-ministerial sub coordonarea Premierului si a vice-premierului, care monitorizeaza saptamanal progresele facute in absorbtia fondurilor comunitare.
4. Neimpozitarea profitului reinvestit. Aceasta masura va fi facuta printr-o ordonanta de urgenta pentru modificare Codului Fiscal.
5. Posibilitatea compensarii TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de platit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat si in lunile ulterioare lunii in care s-au depus cererile de restituire, precum si dupa expirarea termenului legal de 45 de zile. Din nou, o masura, prin posibilitatea compensarii TVA-ului de recuperat cu cel de platit, sa eliminam blocajele, birocratia, pierderile de timp care au loc in sistem si prin care, pe de o parte, intreprinzatorii castiga timp, isi recupereaza sumele financiare pe care le au, iar bugetul de stat este alimentat cu aceste sume din TVA necesare alocarii in alte domenii. Pentru aceasta, va fi emisa o ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului Fiscal.
6. Capitalizarea CEC-ului si a Exim Bank-ului, masuri foarte importante din perspectiva sustinerii IMM-urilor. Numai la CEC vorbim de o capitalizare cu aproximativ 250 de milioane de euro, pentru ca din aceasta capitalizare sa putem, pe de o parte, constitui resurse financiare pentru sprijinirea IMM-urilor, pentru a da o injectie de capital in vederea sustinerii acestor intreprinderi atat de necesare functionarii economiei romanesti in momentul de fata.
7. De asemenea, coroborata cu aceasta masura: infiintarea fondului de contra-garantare a creditelor pentru IMM-uri si, in cadrul CEC, asa cum am spus, fondul de finantare, nu numai de contra-garantare pentru IMM-uri.
8. Alocarea, prin bugetul de stat, a aceluiasi volum de fonduri alocat pentru promovarea exporturilor, ca in anul 2008, precum si majorarea contributiei statului pentru finantarea acestei activitati. Este o masura pentru sustinerea exportului deja prevazuta in legea bugetului de stat.
9. Continuarea si extinderea programului "Rabla" incepand cu acest an. Sunt acceptate pentru intrarea in program si masinile care acum au o vechime de 12 ani. Inainte erau acceptate numai masinile care aveau o vechime de 10 ani. Si, pe de alta parte, noul program mai aduce ca noutate majorarea sumei acordate de la 3.000 de lei la 3.800 de lei, precum si finantarea a nu mai putin de 60.000 de vehicule fata de 40.000 in anul 2008. Deci, programul "Rabla", asa cum am promis, merge mai departe cu alocarile financiare pe care le-am precizat.
10. Includerea in bugetul general consolidat a veniturilor proprii ale institutiilor si agentiilor guvernamentale. Asta inseamna ca acele agentii guvernamentale sau institutii care au venituri proprii - de fapt sunt tot venituri publice de la stat - vor fi incluse in bugetul consolidat al statului si, evident, vor fi alocate resursele in concordanta cu interesul general, si nu cu interesul particular al unor persoane care conduc asemenea agentii sau institutii.
Din perspectiva componentei sociale, prima masura anticriza pe care o vizam se refera la cei cu pensii mici si foarte mici. Din acest punct de vedere vom institui, in doua transe, o pensie sociala minima de 350 de lei. Repet, o pensie sociala minima de 350 de lei, in doua transe. Toti cei care au venituri pana in 300 de lei la 1 mai, cu achitarea in luna iunie, vor primi diferenta de la ceea ce au acum sub 300 de lei, vor primi de la 1 iunie practic 300 de lei toti pensionarii care au sub aceasta valoare pensie. De la 1 octombrie, cu plata de la 1 noiembrie, toti vor avea o pensie sociala minima de 350 de lei. Este un efort bugetar de 190 de milioane de euro. Si, ca sa fiu bine inteles, in fapt, nu este vorba de o modificare a legii pensiilor, care merge pe baza principiului contributivitatii, ci este vorba, in esenta, de un ajutor social care se acorda persoanelor care au cele mai mici venituri din perspectiva pensiilor din Romania. Repet, de la 1 mai, cu plata din luna iunie, pana la 3.000.000 de lei vechi, de la 3.500.000 de la 1 octombrie cu plata de la 1 noiembrie. Repet, este un efort financiar, dar pentru sustinerea, intr-adevar, a acelor categorii sociale care sunt cel mai tare lovite de efectele crizei economice si pentru care aceste sume de bani reprezinta un minimum necesar pentru a putea sa aiba un nivel cat de cat decent de trai in Romania.
A doua masura vizeaza compensarea cu 90% din pretul de referinta pentru medicamentele compensate. Sau, altfel spus, compensarea cu 90% a medicamentelor pentru pensionari cu pensie mai mica de 600 de lei. Este un program al Ministerului Sanatatii extrem de bine articulat. Compensarea aceasta si a sumelor care vor fi alocate - aceste sume vin din taxa de viciu fara a afecta bugetul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate alocat medicamentelor compensate. Este important de stiut acest lucru.
In ceea ce priveste persoanele care se afla in somaj tehnic avem urmatoarea masura pentru acele categorii de persoane. Pentru veniturile din somaj tehnic, timp de 3 luni de zile, nu se platesc contributii si impozite la bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat. Repet, pentru o perioada de maximum 3 luni de zile. Sa spunem ca o persoana se afla in somaj tehnic la o anumita intreprindere. Pe o perioada de maximum 3 luni de zile nu se platesc la bugetul de stat contributiile de asigurari sociale, acestea fiind suportate de catre stat. Evident ca nici intreprinzatorul nu are foarte multe dorinte ca sa tina o persoana in somaj tehnic, pentru ca plateste 75% din salariu. Dar, in acest efort, vine si statul si il ajuta cu scutirea platii acestor contributii la asigurarile sociale si a impozitelor pe care le are de platit la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale de stat. Si, nu in ultimul rand, sustinerea cu 50% a formarii profesionale continue pentru angajati si someri. Masura este deja prevazuta in bugetul de stat, ca de altfel si masura anterioara despre care am vorbit. Este vorba de o masura prevazuta in bugetul de stat pe anul 2009.
In acest context am vorbit si am decis si astazi suprataxarea produselor de lux si taxarea la nivel european al jocurilor de noroc, ca o masura prin care se pot gasi resurse financiare suplimentare la bugetul de stat.
Acum, cateva considerente despre bugetul de stat pe 2009 in contextul acestor masuri anticriza pe care le-am prezentat, masuri de sustinere a cresterii economice si de limitare a efectelor crizei.
Constructia bugetara porneste de la cativa indicatori macro economici pe care ii cunoasteti, dar ii repet: crestere economica prognozata 2,5% in anul 2009, deficit bugetar - 2%, rata inflatiei - 5%, un PIB de 144,7 miliarde de euro, un buget total de 51 de miliarde de euro.
A doua observatie cu privire la bugetul de stat pe anul 2009 este aceea ca alocam 20% din buget pentru investitia publica masiva in infrastructura, aproape 10 miliarde de euro.
A treia componenta se refera la politica salariala si a pensiilor. Aici vreau sa va spun ca intr-un an extrem de dificil din punct de vedere economic, intr-un an in care venim dupa o crestere economica de 7,8%, in 2008, dar cu un deficit bugetar de 5,2% si cu datorii restante de aproximativ 7 miliarde de euro - adica diferenta intre veniturile prognozate si veniturile realizate -, suntem constransi, pe de o parte, in contextul scaderii cresterii economice de la 7,8% la 2,5 si de la un deficit bugetar de 5,5 la 2% sa gasim solutii pentru ceea ce inseamna infrastructura, adica motorul cresterii economice, dar in acelasi timp sa nu abandonam politica salariala si a pensiilor pe care avem obligatia ca stat sa o asiguram. De aceea, resursele, din acest punct de vedere, sunt limitate si chiar daca ele sunt in cuantum mai mic in raport cu anii anteriori, vreau sa va spun ca am facut eforturi atat cu partenerii politici de la PSD, cat si in discutiile cu partenerii sociali, sa gasim solutii ca impreuna, prin solidaritate, sa putem trece acest an dificil. Din acest punct de vedere, politica propusa de Guvern in materia pensiilor si a salariilor sau a salariilor si a pensiilor este urmatoarea: in anul 2009 salariile si pensiile se vor mari cu rata inflatiei. Adica, cu 5%, dupa urmatorul scenariu: cu 3% din aprilie cu plata in luna mai si cu 2% din octombrie cu plata in noiembrie. Asta inseamna ca, practic, in acest an vom avea o crestere a salariilor bugetarilor si a pensiilor cu 5%. Am facut mentiunea speciala ca masura anticriza cu privire la ajutorul social pentru cei care se afla cu o pensie sub 3.500.000 de lei vechi, adica 350 de lei noi. Pe acestia, in doua transe, asa cum am spus, de la 1 mai cu plata din iunie, ii vom aduce pe toti la 3 milioane de lei vechi sau 300 de lei, iar de la 1 octombrie cu plata de la 1 noiembrie ii vom aduce pe toti la o pensie minima, pe baza ajutorului social de 350 de lei noi, ca o componenta a planului anticriza in masurile de protectie sociala.
In ceea ce priveste masurile pe care le-am luat in vederea asigurarii acestor resurse, stiti ca am luat inca de la inceputul mandatului nostru cateva masuri dure prin care am limitat cheltuielile bugetare. Am suspendat, pe anul 2009, posturile restante din sistemul bugetar. Am luat acele decizii cu privire la bugetarii de lux, la participarea in consiliile de administratie care le-au oferit resurse financiare. De asemenea, anul acesta va avea loc o compensare cu timp liber a orelor suplimentare si ele, in consecinta, nu vor fi platite.
De asemenea, nu vom putea acorda prime in cursul acestui an. Si, nu in ultimul rand, vorbim de o reducere a cheltuielilor de personal de aproximativ 20%. Asta ce inseamna ? Ca obiectivul Guvernului este de a strange cureaua, acolo unde se poate, intr-un an de criza. Obiectivul nostru este sa pastram locul de munca, nu sa-l trimitem pe om acasa. Dar, inainte de a ajunge la o solutie de a disponibiliza pe cineva, vrem sa eliminam acele sporuri, prime, stimulente care astazi impovareaza sistemul public, iar intr-un an de criza trebuie sa fim solidari unii cu altii. Si, in consecinta, ii spunem bugetarului, inainte de a putea sa discutam o masura de disponibilizare, haideti sa gandim ce putem reduce in privinta sporurilor, stimulentelor, primelor si a altor bonusuri de acest fel, care sa fie reduse, pentru ca, pe de o parte locul de munca sa fie pastrat, iar pe de alta parte, si bugetul asigurarilor sociale sa primeasca contributiile corespunzatoare. Aceasta este optica Guvernului, pentru ca, va vor spune colegii mei, cheltuielile de personal au fost scapate de sub control in Romania.
Din nefericire, sporurile, stimulentele depasesc de foarte multe ori salariul pe care o persoana il are. De aceea, prima masura pe care o luam este sa intervenim in acest domeniu, sa-l aducem si sa le aducem la o limita decenta, pentru ca de acolo sa economisim resurse financiare pentru a avea si pentru componenta economica si pentru componenta sociala despre care am vorbit.
Si, evident, sta pe buzele dvs. intrebarea cu privire la salariile profesorilor. Intrebare pe care toti mi-au adresat-o in aceste zile si v-am promis si ieri ca vom avea raspunsuri la cat mai multe intrebari pe care le aveti dvs.
In privinta salarizarii profesorilor, in primul rand trebuie sa fie clar doua lucruri. Toti bugetarii, anul acesta, vor avea o majorare de 5%. In al doilea rand, bugetul pentru educatie va fi in jur de 6% din PIB. In privinta majorarii salariilor profesorilor, in afara de cele 5 procente obligatorii, totul va depinde - daca se vor acorda unele sustineri financiare suplimentare - pe de o parte, de procesul de reforma din educatie, de restructurarea din acest domeniu, adica acea formula consacrata din Pactul National pentru Educatie "bani contra reforma" sa fie efectuata si in urma negocierilor pe care Ministerul Educatiei, ministrul Educatiei le va purta cu profesorii, este posibil sa se acorde unele sporuri pentru performanta in educatie, conditionate de realizarea unei reforme autentice bazata pe Pactul National pentru Educatie. In acel context se va putea discuta de unele, repet, sporuri pentru performanta in educatie si pe care ministrul de resort a fost mandatat sa le discute cu cadrele universitare, cu cadrele din invatamantul preuniversitar, cu sindicatele, pentru a putea pune aceste masuri in practica. Sa fim bine intelesi, acele resurse financiare sunt conditionate de reforma. In ce cuantum si in ce forma, va vom putea spune doar mai tarziu, daca ele vor putea fi, evident, acordate in termeni concreti.

 

Reporter: Vis-a-vis de alocarile pe ministere...
Emil Boc: Va fi o conferinta de presa si un comunicat de presa cu toate datele.
Reporter: Ce se intampla cu imprumutul de la Comisia Europeana sau de la FMI ?
Emil Boc: Intr-adevar, avem o problema legata de finantarea deficitului. Avem mai multe solutii, atat de la UE, cat si alternativa Fondului. Nu le excludem pe nici una dintre ele. Vom lua o decizie in Guvern in perioada urmatoare.
Reporter: Am nevoie mai intai de o precizare, va rog. Ce se intampla de fapt cu bugetul din punct de vedere legal, juridic. A fost aprobat astazi in sedinta de Guvern? Sau urmeaza sa primeasca unda verde intr-o alta sedinta ?
Emil Boc: Din perspectiva Guvernului noi avem forma finala. Din perspectiva partenerilor sociali, vom vedea. Dupa discutia cu partenerii sociali, daca este nevoie de modificari, vom avea inca o sedinta de Guvern si il vom inainta la Parlament. Daca nu vor aparea obstacole majore, il vom inainta in aceasta forma. Asa cum am discutat ieri cu partenerii sociali, inainte de a fi trimis la Parlament, dupa ce Guvernul si-a formulat punctul de vedere, il vom discuta inca o data cu partenerii sociali, cu sindicatele si patronatele.
Reporter: Dar cum putem sa vorbim despre un buget aprobat de Guvern ?
Emil Boc: In forma Guvernului si punctul nostru de vedere este acesta, urmand ca el sa fie discutat si cu partenerii sociali. Si in urma discutiei cu partenerii sociali va fi inaintat la Parlament.
Reporter: Ati vorbit despre o reducere a cheltuielilor de personal cu 20%. Asta in traducere libera inseamna de fapt o scadere a veniturilor lunare ale bugetarilor din administratia centrala, aparatul central ? Sau pe tot sistemul bugetar ?
Emil Boc: Este vorba de reducerea per ansamblu a cheltuielilor de personal. Asta inseamna diminuarea acelor stimulente, prime, sporuri care, repet, pot constitui o alternativa. Si sa nu vorbim despre disponibilizari de personal. Deci, noi dorim o reducere a cheltuielilor cu personalul si nu o disponibilizare a personalului din administratie.
Reporter: Am inteles. Dar asta inseamna o scadere a salariului. Aveti si cifre ?
Cam cu cat ar putea sa scada veniturile in urma eliminarii acestor .... ?
Emil Boc: Per global va fi o scadere a cheltuielilor de personal cu 20%. Vom vedea concret, la fiecare. Nu se va aplica mecanic acest lucru la fiecare angajat bugetar din Romania. Va fi o analiza. Se vor face toate constatarile necesare si se va aplica o asemenea reducere de catre ordonatorii principali de credite.
Reporter: Masurile sociale sunt incluse in buget ? Veti da ordonante ulterior ? Am inteles ca la masurile economice unele vor reprezenta modificari ale Codului Fiscal prin ordonanta.
Emil Boc : Unele da.
Reporter: Dar in privinta masurilor sociale ?
Emil Boc: Bineinteles ca ele vor fi actualizate pe baza unor acte normative.
Reporter: Sunt incluse in buget ? Sunt trecute ? Sunt mentionate ?
Emil Boc: Ele sunt finantate din buget si acolo unde va fi cazul, cum va fi de exemplu pensia sociala minima de 350 de lei, va fi reglementata printr-un act normativ care va fi adoptat pana la 1 mai.
Reporter: Inca o clarificare despre prime si sporuri. Veti renunta la toate primele si sporurile sau numai la o parte in functie de situatie ?
Emil Boc: Va fi in primul rand o analiza a ordonatorului de credite care va trebui sa faca ordine in sistemul cheltuielilor de personal si acolo sa elimine acele stimulente, prime, indemnizatii sau ce or mai fi prin tot felul de sisteme pentru a putea asigura o reducere a cheltuielilor de personal, per ansamblu, cu 20%. Inca o data, repet, asta inseamna ca orele suplimentare, de exemplu, se vor compensa cu ore libere si nu vor fi platite. Primele, la fel, nu vor fi platite. Alte stimulente, alte modalitati de acest fel vor fi analizate de la caz la caz de catre ordonatorii principali de credite.
Va multumesc.

 

Sursa: Guvernul Romaniei

 

 

Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!