ISO 9001 Certified
 
EVENIMENTELE
SPECIALE
Romana English
PROFINN
Mese rotunde si ateliere de lucru Targuri si expozitii Conferinte si seminarii Cauta Contact
Home » Stiri » Briefing de presa sustinut de primul-ministru Emil Boc, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea si ministrul Sanatatii, Ion Bazac, la finalul sedintei de Guvern


 

Briefing de presa sustinut de primul-ministru Emil Boc, ministrul Finantelor, Gheorghe Pogea si ministrul Sanatatii, Ion Bazac, la finalul sedintei de Guvern


(19.01.2009)

Emil Boc : Buna seara tuturor. O sa va prezentam cateva dintre concluziile sedintei de Guvern de astazi. Pe langa faptul ca am discutat aspecte organizatorice legate de organizarea si functionarea ministerelor sau aspecte tehnice legate de organizarea alegerilor locale, am abordat trei teme principale.

In primul rand am facut o radiografie a anului economic 2008. In al doilea rand, am realizat o prima abordare guvernamentala cu privire la proiectia bugetara a anului 2009, si am discutat o noua politica in domeniul medicamentelor compensate, in vederea scaderii pretului acestora cu cel putin 10%. Aceste componente o sa vi le prezint impreuna cu colegii mei, domnul ministru Pogea si domnul ministru Bazac, ministrul Sanatatii.

In privinta primei componente: Anul 2008 - o scurta radiografie economica. In conditiile unei cresteri economice de 7,8% avem un deficit bugetar de 5,2%. Ce inseamna asta? Guvernul trecut a cheltuit cu 6,7 miliarde de euro mai mult decat a incasat. Din nefericire, cheltuielile suplimentare peste nivelul resurselor disponibile nu au fost canalizate spre investitii, adica lucrari de infrastructura, in esenta, ci acele resurse financiare suplimentare, acele cheltuieli suplimentare au fost directionate catre cheltuieli de personal si cheltuieli cu bunuri si servicii, in esenta. Si o sa va dau doua exemple. Cheltuielile de personal, in anul 2008, au fost cu 35% mai mari decat in anul 2007. Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost cu 36% mai mari, in 2008, raportate la anul 2007. Ce inseamna asta ? Ca acel deficit, acele 6,7 miliarde de euro, repet, cheltuite mai mult decat ceea ce a incasat, nu s-au dus in sectoarele direct eficiente, productive si care sa lase in urma autostrazi, centuri ocolitoare sau alte investitii publice. Ci s-au dus cu preponderenta, repet, spre aceste cheltuieli de personal si de bunuri si servicii.

In al treilea rand, am observat ca avem restante majore la facturi neincasate. Adica, pentru lucrari care s-au efectuat in anul 2008 si nu s-au platit banii. Numai la nivel guvernamental, adica pentru ceea ce are obligatie Guvernul, fara bugetele locale, avem facturi neachitate in valoare de 1,1 miliarde de euro.

Si a patra componenta, pe aceasta radiografie, este atragerea de fonduri europene. Guvernul trecut si-a propus sa atraga fonduri europene in valoare de 2,87 de miliarde de euro, iar vechiul Guvern a reusit sa atraga fonduri europene doar in valoare de 0,764 miliarde de euro, adica mai putin cu 2,1 miliarde de euro. Mai putin decat si-a propus in proiectul de buget.

Acum, o foarte scurta proiectie - pentru ca domnul ministru va detalia cele pe care le-am anuntat -  o abordare a anului 2009. Asa cum am declarat in fata Parlamentului, obiectivul acestui guvern, guvern bazat pe parteneriatul pentru Romania si cu un program de guvernare fundamentat pe prioritatile Romaniei, obiectivul principal este asigurarea stabilitatii tarii in aceasta perioada de criza.

Din acest punct de vedere avem in atentie cel putin urmatoarele elemente:  

1. Mentinerea si crearea de noi locuri de munca si de sprijinire a mediului de afaceri si a IMM-urilor, in aceste conditii dificile, pentru a putea asigura functionarea economiei. De aceea, si decizia pe care am luat-o de a sprijini IMM-urile, si pe toti cei care sunt implicati in activitati productive prin plata facturilor restante, chiar daca ele sunt de la guvernul anterior, pentru a nu crea blocaje in economie. Este o decizie importanta, pentru a preveni, si in aceste conditii de criza dificile, aparitia unor greutati suplimentare legate de blocajele legate de lipsa finantarii datorate oarecum guvernului - acum nu va mai vorbim de guvernul trecut, ci de guvernul actual. Guvernul are aceasta obligatie globala, sa nu produca blocaje suplimentare in economie. De aceea, vom intreprinde acele masuri, in limita resurselor disponibile si a veniturilor pe care le avem, sa eliminam blocajele prin plata acestor facturi restante.

In al doilea rand, este vorba de investitia publica majora in infrastructura. Ca vorbim de investitia in infrastructura de transport, in cea din agricultura, in cea de mediu, in cea din sanatate, educatie sau vorbim de programul de reabilitare termica a blocurilor de locuit, vorbim de o investitie ca o sursa alternativa de creare de locuri de munca. Si, in acelasi timp, ca o componenta a planului anti-criza, a situatiei in care ne aflam, prin investitii, repet, investitii publice masive. O sa va dau un scurt exemplu : reabilitarea termica a blocurilor de locuit, printr-un program masiv de reabilitare termica a blocurilor de locuit din Romania. Pe de o parte, realizam un castig la factura pe care o plateste cetateanul la energia termica, economia fiind intre 30 - 35% prin reabilitarea termica a blocurilor. Iar pe de alta parte, gasim noi locuri de munca si dam si industriei autohtone posibilitatea sa aiba comenzi in vederea asigurarii acestui mecanism.

In al treilea rand, este vorba de atragerea de fonduri europene. Am prezentat care a fost situatia guvernului trecut. Guvernul nostru are o prioritate majora din atragerea fondurilor europene. De aceea am si infiintat comitetul interministerial sub coordonarea directa a premierului si a vice-premierului, pentru monitorizarea saptamanala a modului in care sunt atrase resursele financiare europene. Si ma refer aici, in special, la fondurile nerambursabile, la fondurile structurale, astfel incat Romania sa recupereze intarzierile din trecut. Vreau sa mentionez faptul ca, numai pentru anul 2009, avem posibilitatea sa cheltuim imediat avansul pe care Uniunea Europeana ni-l va vira imediat in cont, in primul trimestru, pentru anul 2009. Este vorba de un avans de 768 de milioane de euro care se avanseaza direct catre Romania, urmand ca celelalte resurse financiare valabile si conferite pentru acest an sa fie platite, dupa aceea, in cadrul platilor intermediare si evident a platilor finale. Pentru ca, pe fonduri europene sunt trei etape: avansul, platile intermediare si plata finala. Deci, numai ca avans avem 768 de milioane euro. Important e sa nu repetam o experienta a trecutului si acei bani sa ramana necheltuiti pentru ca nu a existat capacitatea structurala de a atrage si cheltui acesti bani, evident conform regulilor europene.

In al patrulea rand, si poate aceasta enumerare nu este una in ordinea unui clasament - toate au componente si valoare egala - e legata de protejarea categoriilor de populatie care sunt cele mai afectate de criza economica. Si ne referim aici la protejarea celor cu salarii mici, la protejarea celor cu pensii mici, astfel incat sa nu fie vulnerabili in aceasta perioada de criza. Sub aceste coordonate, oarecum generale vom realiza bugetul pe anul 2009. Pornim in constructia lui cu doua elemente de reper. In principiu, pe baza raportului comisiei de prognoza mergem pe o crestere economica, in anul 2009, de 2,5%, repet, in conditiile in care in 2008 a fost crestere economica de 7,8%.

Proiectul de deficit bugetar este in jur de 2%. In termeni concreti si precisi il vom avea cand va fi finalizat proiectul de buget. Pornim aceasta constructie cu un deficit bugetar in jur de 2%. Este la fel de adevarat ca, am constat astazi, ca solicitarile ordonatorilor principali de credite sunt cu mult mai mari. S-ar realiza un deficit in jur de 9%, daca toate aceste solicitari s-ar regasi punctual, fara niciun fel de alta analiza suplimentara, in proiectul de buget. De aceea, sunt intr-adevar vremuri dificile, dar vreau sa-i asigur pe toti ca acest Guvern pe care il reprezentam va incerca, rational, in limita resurselor disponibile, sa gaseasca solutii rezonabile pentru categoriile sociale, pentru investitii, mediul de afaceri, adica economia romaneasca si societatea romaneasca in ansamblu. Solutii rezonabile in conditii de transparenta, si in limita resurselor financiare existente.

 

Sursa : Guvernul Romaniei

 

 

 

Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!