ISO 9001 Certified
 
EVENIMENTELE
SPECIALE
Romana English
PROFINN
Mese rotunde si ateliere de lucru Targuri si expozitii Conferinte si seminarii Cauta Contact
Home » Stiri » PROIECT DE ORDONANTA DE URGENTA PENTRU CONSOLIDAREA CLADIRILOR PUBLICE


 

PROIECT DE ORDONANTA DE URGENTA PENTRU CONSOLIDAREA CLADIRILOR PUBLICE


(18.09.2008)

„Romania nu are inca o legislatie clara privitoare la consolidare cladirilor publice, de aceea am hotarat sa inaintam un proiect de Ordonanta de urgenta care sa se refere la acesta. In Bucuresti de exemplu, sunt cladiri publice importante care la un seism mai puternic ar putea pune in pericol viata a mii de oameni. Trebuia sa se faca mai mult in ultimii 18 ani pentru acestea cladiri, mai ales ca unele dintre ele au o mare valoare istorica si arhitecturala. Proprietarii si autoritatile publice locale sunt primii responsabili pentru situatia in care ne aflam acum”, a declarat ministrul Laszlo Borbely, dupa o vizita in zona Calea Grivitei.

Cladirile de interes public vizate de proiectul de ordonanta sunt: scoli, gradinite, teatre, cinematografe, sali de spectacole, sali de expozitii, muzee, spitale, policlinici, centre de plasament si de asistenta sociala, complexe comerciale, piete agroalimentare, unitati de alimentatie publica, sali polivalente si de sport, hoteluri, birouri, sedii ale institutiilor publice si ale autoritatilor administratiei publice, banci si institutii bancare, precum si altele asemenea, inclusiv cladiri/parti de cladiri degradate, dezafectate, abandonate.

Ordonanta vizeaza luarea urmatoarelor masuri: identificarea si inventarierea cladirilor, notificarea proprietarilor / administratorilor cu privire la obligatiile care le revin pentru reducerea riscului de prabusire a cladirilor, expertizarea tehnica obligatorie a cladirilor sau dupa caz, actualizarea expertizelor tehnice elaborate anterior anului 1996, in scopul incadrarii/reincadrarii cladirilor in clase de risc seismic.

Pentru cladirile de interes public incadrate prin raport de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic urmeaza:

 

*                emblemarea cladirilor si afisarea concluziilor raportului de expertiza tehnica in locuri accesibile si vizibile publicului(BULINA)

*                dupa caz, imprejmuirea zonelor de pericol si sprijinirea temporara a elementelor structurale / nestructurale avariate;

*                proiectarea si executarea lucrarilor de consolidare / desfiintare partiala / totala dupa caz, in conformitate cu concluziile raportului de expertiza tehnica pentru fiecare cladire in parte;

*                sistarea furnizarii utilitatilor si suspendarea autorizatiilor de functionare, pe durata executarii lucrarilor de consolidare, respectiv anularea contractelor de furnizare utilitati si a autorizatiilor de functionare in cazul desfiintarii cladirilor;


Ca actiune cu caracter exceptional, in conditiile Legii privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica nr. 33/1994, consiliile judetene/Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot initia procedura de declarare a utilitatii publice pentru lucrari de interes local, in urmatoarele situatii:

 

*                refuzul proprietarilor de a actiona pentru reducerea riscului de prabusire a cladirilor de interes public si care prezinta pericol public, dupa expirarea termenului maxim prevazut de ordonanta de urgenta.

*                insolvabilitatea proprietarilor privind finantarea masurilor notificate, la cererea expresa a acestora.


Pentru cladirile de interes public, care sunt monumente istorice, Ordonanta impune obligativitatea consolidarii/punerii in siguranta insa trebuie aplicata Legea privind protejarea monumentelor istorice 422/2001. Aceasta ordonanta va obliga proprietarii/administratorii acestor cladiri sa ia masuri de urgenta.

Nerealizarea sau realizarea necorespunzatoare a masurilor de reducere a riscului de prabusire a cladirilor se constata de catre organele cu atributii de control ale autoritatilor administratiei publice locale, in limita competentelor si se sanctioneaza in functie de gravitatea faptelor, inclusiv prin sesizarea instantelor de judecata.

Proiectul este in curs de avizare si urmeaza sa fie promovat in Guvern.

Cu aceeasi ocazie, ministrul Laszlo Borbely a cerut o mai mare implicare a autoritatilor locale in intocmirea hartilor de hazard si a hartilor de risc, harti cu ajutorul carora pot fi stabilite conditiile de producere a fenomenelor naturale distructive. „Aceste harti trebuiau sa fie finalizate inca din 2004 de autoritatile publice locale. Acest lucru nu s-a intamplat, iar in 2005 am initiat doua programe.
Primul program finanteaza hartile de hazard pentru cele 41 de judete aflate in curs de finalizare si totodata 25 de harti de risc pilot. Valoarea acestui program este de 2,2 milioane de lei. Prin al doilea program cofinantam realizarea hartilor de risc, insa doar 11 judete au solicitat fonduri si numai pentru trei judete putem porni realizarea acestor harti de risc intrucat doar acestea au documentatia completa”,a mai declarat ministrul Borbely.

Sursa: MDLPL

 

Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!