ISO 9001 Certified
 
EVENIMENTELE
SPECIALE
Romana English
PROFINN
Mese rotunde si ateliere de lucru Targuri si expozitii Conferinte si seminarii Cauta Contact
Home » Stiri » Frana la reducerea TVA pentru alimente


 

Frana la reducerea TVA pentru alimente


(10.07.2008)

Volatilitatea actuala a preturilor la alimente a deschis robinetul promisiunilor electorale

N-au lipsit din agenda impusa politicienilor pe 1 iulie 2008 decat analizele de fond, intelegerea premiselor si a realitatilor eterogene din statele membre, studiile serioase de impact ale propunerilor lansate pentru bugetul Romaniei. Dezinvoltura marsului in ritmuri de subventii, ajutoare directe, salarii si pensii intra fara echivoc intr-o bucla de nestavilit a accelerarii inflatiei. Ea se traduce in final tot prin saracirea populatiei. Ma voi opri in continuare asupra acelor propuneri care pretind sa solutioneze criza preturilor la alimente. Pentru inceput, taxa pe valoarea  adaugata pentru alimentele de baza de 5% -  propunerea PSD si PC - sau de 5,5% - propunerea presedintelui Frantei. Aprig dezbatuta in statele membre, semnificatia sa in Romania prinde un cu totul alt contur si nu cred ca isi va arata efectele pozitive la care aspira abordarea teoretica. Producatorii nu vor reduce niciodata preturile cu diferenta de TVA (de fapt, nu le vor reduce deloc), in timp ce bugetul va pierde banii pe care conteaza cel mai mult. Hatisul fiscal romanesc nu trebuie complicat si mai mult. Problemele noastre de fond raman disciplina fiscala si resursa umana slab pregatita si dezinteresata din organismele de control.  
Preturile mondiale la alimente au explodat incepand din 2007, dupa doua decenii si jumatate de reducere. Am explicat cu alt prilej natura fenomenului global, cauzele generatoare si raspunsurile europene bazate pe cresterea stocurilor de interventie si a ajutoarelor acordate persoanelor vulnerabile, la care se adauga reformele Politicii Agricole Comunitare.
Consecventa analizei mecanismelor de absorbtie a riscurilor legate de pret impune inca trei precizari:  

·         Preturile mondiale nominale la produsele agroalimentare au crescut cu circa 25% din 1980 pana in prezent. Ajustate cu inflatia americana, preturile reale se situeaza la circa jumatate din nivelul inregistrat la inceputul anilor ‘80 (ECB Monthly Bulletin, iunie 2008, pag. 10). Decidentii trebuie sa fie constienti de spatiul larg deschis unor noi majorari ale preturilor pentru a atinge amploarea crizei mondiale precedente. Graul, orezul, soia, porumbul, uleiul sau laptele au crescut de cateva ori, dar la produsele animale sau legume se inregistreaza, adeseori, scaderi anuale de preturi. Asa s-a intamplat la legume si in primele luni ale anului 2008, comparativ cu trimestrul intai din 2007 in multe state europene. Exceptie fac Romania, Grecia, Italia, Slovenia, Irlanda, Cipru sau Malta.

·         Eliminand componenta sezoniera, oferta de produse agricole este inelastica pe termen scurt si nu poate acoperi cererea mondiala exploziva. Preturile vor creste, asadar, in continuare. Structura productiei agricole, productivitatea, barierele administrative si gradul de dependenta fata de importuri explica natura eterogena a transmisiei dinamicii preturilor mondiale in statele membre. In tabelul alaturat sunt sesizabile tari precum Olanda, Belgia sau Portugalia, unde preturile reale medii la produsele agricole au scazut in trimestrul I al anului 2008 fata de aceeasi perioada din anul 2007, cu ritmuri intre 3 si 8%.  

·         Romania este o piata afectata mai degraba moderat de evolutia preturilor mondiale la alimente, cu cresteri medii de circa 15% in trimestrul I 2008. De pilda, in Ungaria si Marea Britanie preturile au crescut cu aproape 30% in aceeasi perioada. 

Vigilenta bugetara sacrificata

Instinctul animalic al politicienilor pentru gestionarea instabilitatii preturilor la alimente precipita reactiile aparent in favoarea electoratului si devoreaza fara scrupule ratiunea economico-sociala. Vigilenta bugetara este primul principiu scapat din vedere la discutiile de la Cotroceni.  
Pe scurt, cheltuielile cu personalul au fost deja majorate in primele patru luni ale anului curent cu cea mai ridicata rata din ultimii ani: 48% in termeni nominali si 36% in termeni reali. Astfel, ponderea lor in totalul cheltuielilor bugetului general consolidat a atins 39%  fata de o medie de 32% in anii precedenti. Se impun, asadar, masuri ferme pentru temperarea cresterii lor.  
Apoi, subventiile au crescut in aceleasi patru luni cu aproape 80%, marcand o inversare semnificativa a tendintei negative din ultimul an: - 23% in 2007 fata de 2006. Acoperirea riscului moral al cetatenilor nu poate continua in niciun caz prin mijloace care induc noi tensiuni inflationiste, repercutate, evident, tot asupra buzunarului lor.  
Se stie apoi ca mecanismul ajutorului de stat pentru persoanele fara venituri sau cu venituri foarte mici a devenit un instrument coruptibil. De pilda, in unele primarii (e.g. sectorul 5 din Bucuresti) numarul persoanelor asistate social a crescut de cateva ori in ultimii doi ani, pe criterii aberante si oculte, deformand grav realitatea si eludand spiritul legilor.  
Nu in ultimul rand, Romania beneficiaza de stocurile de interventie europene conform evaluarilor nevoilor proprii ale statelor membre cu privire la persoanele vulnerabile.
Comisia Europeana a aprobat pentru anul in curs peste 24 milioane de euro in acest scop, dar gestionarea corecta a distributiei acestor produse agroalimentare devine iarasi o problema administrativa si un instrument electoral.          

Reducerea TVA la alimentele de baza la 5%              

O propunere aparent plauzibila de contracarare a cresterii repetate a preturilor la produsele agroalimentare tine de reducerea TVA la alimentele de baza la 5% - paine, carne, lapte, ulei vegetal, zahar. Ea este conforma cu politica europeana, care accepta derogari de la ratele standard ale TVA in baza Directivei 2006/112/EC din noiembrie 2006.

Sursa: Curierul National

 

Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!